Lugnet efter stormen.

Lugnet efter stormen, lite så känns det nu. Nu är jag alldeles ensam i huset igen tillsammans med djuren, men för 4 timmar sen vid kl.14 så vart det väldigt mycket rörelse här hemma. Har lite rethosta nu, men kan också bero på allt damm/aska i källaren när jag städade där nere. Det hela började som vilken torsdag som helst, och jag förberedde mig för veckans sista arbetsdag. Jag gick ner och startade pannan för att det skulle vara varmt i huset när sambon kommer hem på kvällen, men den här gången så kom det ut extra mycket rök från röret till skorstenen, även 1 timme senare då skorstenen har blivit väldigt varm, och det fortsätter att forsa ut rök. Tänker att jaja, vad ska jag göra åt det. Men märker att det blir mer och mer disigt på bo-våningen. Släpper ut hunden, fångar in katterna innan brandvarnare och allt går igång för då hade jag nog inte fått tag på dom, då dom gömmer sig om dom får panik. och precis när jag tagit in katterna i transportburen så drar brandlarmet igång, så ut med alla djuren i bilen. Sen hade jag sambon i telefon hela tiden som fick order om att ringa SOS, så sen vart det många här. Och nej, det har inte brunnit mer än i värmepannan(som tur var), men röken är skadlig nog. Källaren var rök fylld från golv till tak så kunde inte själv gå ner och hela bo-våningen var rök-disig. Så har vädrat med öppna ytterdörrar, källardörrar och dom flesta fönster i huset som stått öppet nu sen kl. 14, så 4 timmars vädring. Än luktar det rök här inne, men fått låna en maskin som rensar bort röklukten och ger nytt fräscht syre. Hoppas på en inte allt för kall natt, får ladda upp med filtar och en massa ljus om inget annat då vi inte får elda innan sotare har varit här och godkänt.
 
Brandmännen gav också order om att jag skulle vara hemma hela dagen, och hela kvällen. Det vart ju ingen annan hemma här, så det resulterade i att jag fick en tidigare helg. Men det är aldrig kul när sådant här händer, jag har sån respekt för eld och rök så jag får ju panik för minsta lilla. Vill bara att den här rök lukten ska försvinna nu, får kanske gå runt med wc spray över allt här hemma, luktar ju skit.

Kommentera här: